Gegevens kunstwerk

Titel

Kunstfruit

Kunstenaar

Phil van de Klundert

Jaar

1975

Materiaal

kunststof

Deelcollectie

Intro Zuiderpark

Locatie kunstwerk

Adres

Zuiderpark, Den Haag

Stadsdeel

Escamp

GPS gegevens

52.060129411296, 4.2872025090785 Bekijk op plattegrond

Te vinden op route

Rondje Zuiderpark

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Deze banaan hapt niet zó heerlijk weg. En dat gold ook voor de sinaasappel, de peer, de appel, een tros druiven en een tomaat. Net als de banaan waren ze manshoog en van polyester. ‘Kunstfruit’ is een kunstwerk van beeldhouwer Phil van de Klundert. Oorspronkelijk bevond ‘Den Haags bekendste fruitmand’ zich op het grasveld voor het Leyenburg Ziekenhuis. In 2000 werd het naar het Zuiderpark overgeplaatst. Daar is sinds 2007 alleen nog de banaan te vinden. De rest had teveel te lijden gehad en is in overleg met de kunstenaar weggehaald.

Van de Klundert koos bewust voor een aan de werkelijkheid refererend kunstwerk, voor iedereen – groot en klein – toegankelijk. Maar wel met een extra dimensie: door de gigantische proporties en de opvallende kleur wijst Van de Klundert op de esthetische mogelijkheden van doodeenvoudige dingen. Bovendien haalt hij het alledaagse fruit uit z’n functionele verband, waardoor het een monumentale status krijgt.

Met het onderwerp fruit maakte Van de Klundert een grappige zijsprong in zijn oeuvre. Want toen hij ‘Kunstfruit’ in 1975 vervaardigde, stonden de abstract geometrische vormen van het constructivisme centraal in zijn beelden en grafiek. Wel hield Van de Klundert zich destijds bezig met het uitvergroten. Zo blies hij bouten en moeren op tot een ridicuul formaat. Dit herinnert aan het werk van de Amerikaanse kunstenaar Claes Oldenburg (1929), bekend van zijn reuzentroffel bij Museum Kröller-Müller.

Was Oldenburgs kunst verwant aan de Pop Art (1955-1970), voor Van de Klundert was het constructivisme het fundament van zijn werk. Tot 1997, toen er een kentering plaatsvond. Sindsdien groeien er poëtische creaties onder zijn handen. Uit ruwe boomstammen kapt hij landschappen. Of hij splijt de stammen en tooit ze met wiggen, waardoor ‘gestalten’ ontstaan. Met behoud van zijn gevoel voor orde, heeft Van de Klundert de objectiviteit laten varen en de sluizen van zijn beeldhouwerschap volledig opengezet voor aardse intuïtie.

Sluiten