Buiten Beeld
Status
Tijdelijk
Categorie
In opslag
Sinds
01-06-2022
Toelichting
Tot de zomer van 2022 stond op het voorplein van Ontmoetingscentrum Morgenstond een klein beeld van twee kleine kinderen met een vogeldrinkbak. Het buurthuis dat in april 2012 de deuren opende, was toe aan renovatie. De oude kleuterschool waar het ontmoetingscentrum in gehuisvest was, is gesloopt en er komt een nieuw gebouw voor in de plaats. Als de werkzaamheden afgerond zijn, krijgt het beeld opnieuw een plek op het voorplein tussen het groen. Tijdens de bouw staat het kunstwerk bovenop een van de bouwketen. Uit de buurt van het zware materieel zodat het niet beschadigd kan raken.
Beeld
Gegevens kunstwerk
Locatie kunstwerk
Adres
Eerste Eeldepad 1-3, Den Haag
Stadsdeel
Escamp
GPS gegevens
52.043301617781, 4.2756772159733 Bekijk op plattegrond
Omschrijving kunstwerk
Tekst
Tot haar dertigste was Sybilla Krosch nooit echt in aanraking gekomen met kunst. Laat staan dat ze zelf beelden had gemaakt. Toch kon zij bij het opruimen van haar zolder een klompje was niet onaangeroerd laten. Met een keukenmes sneed ze er een kinderkopje uit. Vrienden vonden dat zo verdienstelijk gedaan, dat ze haar een blok klei cadeau gaven. Meerdere portretten volgden, die Krosch meenam naar de bloemenzaak waar ze werkte. Daar zag de beroemde beeldhouwer Albert Termote (1887-1978) haar eerste pogingen. Hij onderkende haar talent en zorgde voor een beurs. Daarmee kreeg Krosch de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.
Om geld te verdienen ging Krosch na haar afstuderen in 1960 met haar portretten de boer op. Haar tweede inkomstenbron waren opdrachten. Na haar eerste buitenbeeld in 1962 voor de gemeente Rijsenhout volgden er meer. Mensen, kinderen en dieren waren daarin doorgaans het onderwerp. Zo ook in het betonnen beeldje dat ze in 1965 in opdracht van het bestuur van de toenmalige kleuterschool aan het Eerste Eeldepad heeft gemaakt voor het nieuwe schoolgebouw.
Net als haar vroege beelden is ook dit ‘Kinderen bij drinkbak voor vogels’ naturalistisch van stijl. Deze sculptuur biedt een liefelijk tafereel van een jongen en een meisje bij een vogeldrinkbak. Pas na 1970 worden haar sculpturen iets abstracter. Dat geldt echter niet direct voor haar portretten. Daar verwierf Krosch wellicht grotere bekendheid mee. Zo maakte ze in 1986 een portret van de honderdjarige Willem Drees en in 1971 verbeeldde ze Prins Bernard.
Sinds de jaren tachtig heeft deze beeldhouwer vrij werk gemaakt onder de noemer ‘De planeet van de liefde’. Haar streven naar een liefdevolle samenleving heeft ze verbeeld in tientallen geabstraheerde mens- en dierachtige wezens: nieuwe soorten van een liefdevolle planeet.