Gegevens kunstwerk

Titel

Vogelvechter

Kunstenaar

Frank Letterie

Jaar

1970

Materiaal

brons / steenachtig

Afmetingen

h. 125 cm

Locatie kunstwerk

Adres

Han Stijkelplein, Den Haag

Stadsdeel

Scheveningen

GPS gegevens

52.107101606056, 4.3042496897889 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Op een doordeweekse ochtend ligt het Han Stijkelplein er vaak verlaten bij. ‘De Vogelvechter’ van Frank Letterie steekt daarbij dynamisch af. In een woeste worsteling tracht een man een wild fladderende vogel de nek om te draaien. Het dier slaat de vleugels wild om zich heen in een poging zich los te rukken.

‘Ik zie hierin een soort bewaren van de vrijheid, een bevrijding uit de onderdrukking’, merkte Letterie op. De kunstenaar koos dit thema omdat het beeld in een ‘wijk van verzetshelden’ geplaatst zou worden. De opdracht werd toegekend in het kader van het stratenplan waarbij 1% van de kosten aan een kunstwerk kon worden besteed. Alle straatnamen in de wijk, zoals Abbenbroek en Maurits de Brauw herinneren aan belangrijke verzetsstrijders.
Han Stijkel (Rotterdam, 1911) was de leider van de zogenoemde ‘Stijkelgroep’. Doel was om de Duitsers te verdrijven en vervolgens het gezagsvacuüm op te vullen tot koningin Wilhelmina terug zou keren naar Nederland. De groep telde 80 leden onder wie belangrijke politici, studenten en officieren. Infiltranten verraadden de groep en in april 1941 werden 39 leden opgesloten in het ‘Oranjehotel’, onderdeel van de Scheveningse gevangenis. Op 4 juni 1943 werden ze in Berlijn geëxecuteerd.

Ook de vader van Letterie is in de oorlog omgekomen. Dankzij de Stichting ‘40-45’ kreeg zijn zoon een beurs om aan de Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten te studeren, gevolgd door een opleiding aan de Amsterdamse Rijksakademie. De kunstenaar heeft zijn hele leven een voorliefde gehouden voor het maken van figuratieve beelden. Al modellerend ontstonden geabstraheerde dieren en mensen, vaak in heftige bewegingen, zoals galopperende paarden. De beelden en penningen vonden altijd veel waardering bij een groot publiek. Het meest bekend is misschien wel het beeldje ‘Moeder en kind’ dat hij voor spaarders van ABN/AMRO maakte. Het had door alle advertenties een groter bereik dan de eenzame ‘Vogelvechter’ op het Stijkelplein.

Sluiten