Gegevens kunstwerk

Titel

The Hollow Men (Monument voor de vluchteling)

Kunstenaar

Linette Dijk

Jaar

2021

Materiaal

Brons en cortenstaal

Locatie kunstwerk

Adres

Koningin Marialaan, Den Haag

Stadsdeel

Haagse Hout

GPS gegevens

52.086154197957, 4.3327425200989 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Als je door iemand heen kijkt, wie is er dan leeg? Degene die je niet ziet of jijzelf? Dat is de gedachte die dit monument verbeeldt. Geïnspireerd door het gedicht ‘The Hollow Men’ van de Engelse dichter T.S. Eliot heeft beeldhouwer Linette Dijk een monument voor de vluchteling gemaakt. Ter nagedachtenis aan de duizenden migranten die tijdens hun vlucht naar Europa op zee of in de woestijn stierven. Het tweedelige monument is in de tuin geplaatst naast de rooms-katholieke Church of Our Saviour kerk aan de Koningin Marialaan.

Het idee voor een monument voor de vluchteling is afkomstig van pastor Sjaak de Boer. Hij lanceerde het tijdens de jaarlijkse herdenking voor de omgekomen vluchteling op 10 december 2020. Hulporganisatie Cordaid bood financiering aan en deed tegelijkertijd een oproep aan kunstenaars om met een voorstel te komen. Ruim twintig gaven gehoor daaraan. Het ontwerp van Linette werd daaruit gekozen.

Behalve dat zij portretten, figuren en landschappen schildert, maakt Linette ook bronzen beelden. In al haar werk gaat het om schoonheid, verstilling en bewustwording. Aan de houding en beweging van haar sculpturen valt af te lezen dat dans een belangrijke inspiratiebron is. Zij danst zelf ook. Alleen voor het monument voor de vluchteling lijkt ze uit een ander vaatje te tappen. Hoewel de huid van de figuur net zo ‘ruw’ is als bij haar andere beelden, is hier geen sprake van een luchtige houding. Hier zien we een volwassen man met een tas op de rug licht voorovergebogen over het kleine kind dat hij in zijn armen draagt.

Gezien vanaf de Bezuidenhoutseweg, de drukke weg tussen Koninklijk Paleis en parlement, kijk je dwars door het eerste deel heen naar deze vaderfiguur met kind. Zo toont de kunstenaar ons dat we vaak dwars door vluchtelingen heen kijken. Alsof ze niet bestaan.

Sluiten