Buiten Beeld

Status

Tijdelijk

Categorie

In opslag

Sinds

01-03-2024

Toelichting

Omdat De Bijenkorf druk bezig is met onderhoud aan de gevel zijn uit voorzorg een aantal beelden uit De Beeldengalerij van Peter Struycken tijdelijk door kisten afgedekt. Zo kunnen ze niet beschadigd raken door bouwmateriaal. Op het moment dat de steiger opschuift of verdwijnt, verdwijnen ook de kisten.

Beeld

Gegevens kunstwerk

Titel

Space Duck Racer

Kunstenaar

Hans van Bentem

Jaar

2011

Materiaal

Keramiek

Afmetingen

300 cm

Deelcollectie

Beeldengalerij

Locatie kunstwerk

Adres

Grote Marktstraat, Den Haag

Stadsdeel

Centrum

GPS gegevens

52.076788947388, 4.3128413498459 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

“Deze is voor ons!” Dit riep een ADO-supporter kort nadat Space Duck Racer op 13 januari 2011 geplaatst was voor de Haagse Bijenkorf. Ongetwijfeld zag deze enthousiaste voetbalfan grote overeenkomst tussen de kleuren van het beeld en de groengele clubkleuren van ADO. De maker van de sculptuur, Hans van Bentem (1965), was blij met dit warme onthaal van zijn ruimte-eend. De eend, bril en helm op, berijdt een klein karretje waar de vlammen uitslaan en bestormt met een duizelingwekkende vaart de hemel.

Van Bentem lijkt met zijn beeld een driedimensionale stripfiguur te hebben gecreëerd. En dat is typerend voor Van Bentem. Ooit maakte en beschilderde hij zijn eigen skateplanken. Nu is hij gefascineerd door de populaire beeldcultuur, waaronder street art en uitingen van subculturen. Zijn race-space-eend zou zo weggelopen kunnen zijn uit een gekke sciencefiction strip. Maar zijn creatie voert hij dan wel uit in keramiek, dat al duizenden jaren door de mens wordt gebruikt. Het verleden, dat is zijn tweede muze. Vaak gebruikt de kunstenaar ambachtelijke materialen en put hij uit kunstgeschiedenis, oude verhalen en symbolen.

Van Bentems sculpturen hebben regelmatig verborgen betekenissen. Soms is dat een symbolische betekenis, zoals bij zijn beelden voor de Shri Vishnu-school waarmee hij naar Hindoegoden verwijst. Soms is dat een maatschappijkritische, zoals bij zijn raketten van keramiek, die hij beschilderde met oude Aziatische motieven en in 2009 exposeerde in Beijing.

Toch is bij Van Bentem niet altijd meteen duidelijk hoe vorm en inhoud zich verhouden. Met zijn gebrilde eend heeft hij ‘gewoon een lekker fris beeld willen maken’ dat zich staande weet te houden in de oude binnenstad met zijn drukke verkeer en vele impressies. Tijdens het ontwerpen dacht Van Bentem aan de beeldtaal van gokhallen en fruitmachines. Het resultaat is een waanzinnig sokkelbeeld dat erin slaagt de grootstedelijke chaos te overstemmen. Bij het racen schiet de eend net niet uit de bocht: zijn wielen blijven keurig binnen de sokkel.

Sluiten