Gegevens kunstwerk
Titel
Scheveninger en Scheveningse
Kunstenaar
Jaar
1952
Materiaal
graniet
Afmetingen
180 cm
Locatie kunstwerk
Adres
Kapitein De Rijkstraat, Den Haag
Stadsdeel
Scheveningen
GPS gegevens
52.097481001327, 4.2697577538346 Bekijk op plattegrond
Omschrijving kunstwerk
Tekst
Dat het kunstwerk iets zou vertellen over de visserij, onlosmakelijk verbonden met Scheveningen, was van meet af aan duidelijk. Maar beeldhouwer Rudi Rooijackers wilde, voordat hij aan zijn opdracht zou beginnen, meer weten over het reilen en zeilen in de Scheveningse visserij. Uit gesprekken met de plaatselijke bevolking bleek dat er in Scheveningen destijds een duidelijke rolverdeling was. De man ving de vis en de vrouw verkocht de vangst. Zo kreeg het idee voor zijn beelden gestalte. Rooijackers ontwierp een Scheveningse vrouw die de waar in haar mand aanprijst, en een Scheveninger die zijn netten, zwaar van de vis, zojuist heeft binnengehaald.
Het visserspaar werd door Rooijackers uit Noors graniet gehakt, omdat het één van de weinige steensoorten is, die het zeeklimaat met z’n ziltige wind verdraagt. Deze keiharde natuursteen is moeilijk te bewerken. Maar dat detaillering ontbreekt en het beeld statisch oogt, is daar niet geheel en al aan toe te schrijven. In Het Vaderland van 1954 werd van Rooijackers gezegd dat hij hield van ‘massa, gewicht en soliditeit’. Die constatering komt overeen met het gebeeldhouwde paar uit 1952 dat bij de entree van de Tweede Haven staat. De strakke, stoere, gestileerde vormentaal is kenmerkend voor Rooijackers’ figuratieve beelden van de jaren vijftig.
Een decennium later ontstonden zijn eerste abstracte beelden. De figuratie zwoer hij daarmee niet af. Zo maakte hij in 1967 voor Perscentrum Nieuwspoort een monument voor omgekomen journalisten: een reliëf met een vallende figuur met schild. Verder vervaardigde hij geregeld portretkoppen. De abstractie voerde hij overigens in de loop der jaren ver door. In 1991 exposeerde hij in het Voorburgse Museum Swaensteyn staketselachtige constructies: frames waarin een web van draden was gespannen. Tussen deze draadsculpturen en het visserspaar ligt Rooijackers beeldhouwersleven: een leven van noeste arbeid en een open geest voor de ontwikkelingen in de beeldhouwkunst.