Gegevens kunstwerk

Titel

Reflection

Kunstenaar

Fernando Sanchez Castillo

Jaar

2018

Materiaal

Brons

Locatie kunstwerk

Adres

Johan de Wittlaan, Den Haag

Stadsdeel

Scheveningen

GPS gegevens

52.093589865733, 4.2851159008026 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Wie kent er niet het indrukwekkend beeld van een vrijwel naakte man die op een rotsblok zit te denken. Voorovergebogen, de kin leunend een hand, de elleboog steunend op een knie. De imponerende sculptuur van de Denker is van de 19e-eeuwse Franse beeldhouwer August Rodin en geniet wereldwijde bekendheid. Sinds 2018 lijkt het alsof er een extra exemplaar van is gegoten en voor de entree van Eurojust is geplaatst. Lijkt. Want als je goed kijkt, dan zie je dat hier geen man zit maar een vrouw.

Eurojust, het European Union Agency for Criminal Justice Coorporation dat in 2002 werd opgericht, betrok in 2018 een spiksplinternieuw onderkomen in de Internationale Zone in Den Haag. Ter gelegenheid van de nieuwbouw schonk de Nederlandse regering een cadeau in de vorm van een kunstwerk. De Spaanse kunstenaar Fernando Sanchez Castillo kreeg hiervoor de opdracht. Na de kunstacademie in Madrid studeerde hij aan de Rijksakademie in Amsterdam. Sindsdien doet hij regelmatig projecten in Nederland. Bekend zijn onder meer zijn Spitting Leaders voor Sonsbeek 2004 en zijn Tankman in 2014 in Utrecht.

Doorgaans onderzoekt Sanchez Castillo met zijn werk wat kunst kan bijdragen aan de geschiedenis en de beeldvorming daar omheen. Zijn kunstwerken stellen vragen over standbeelden en de macht die zij vertegenwoordigen. Zo heeft hij het jacht van de Spaanse dictator Franco opgekocht, in stukken gezaagd, platgewalst en omgevormd tot een indrukwekkende installatie van geometrische vormen. Vaak brengt hij een ode aan anonieme mensen die de macht op een constructieve manier ondervragen of die de geschiedenis van kritisch commentaar voorzien.

Zoals de titel al doet vermoeden, verbeeldt zijn sculptuur bij Eurojust in de eerste plaats de reflectie die broodnodig is voor het werk dat deze organisatie verricht. Met een knipoog stelt het bovendien de vraag waarom al die standbeelden altijd mannen moeten zijn. Waarom geen vrouw?

Sluiten