Gegevens kunstwerk

Titel

Per Adriano

Kunstenaar

Igor Mitoraj

Jaar

1993

Materiaal

Brons

Locatie kunstwerk

Adres

Muzenplein, Den Haag

Stadsdeel

Centrum

GPS gegevens

52.0788696971, 4.319434571793 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Middenin het hoefijzervormige Muzenplein bevindt zich sinds 2001 een groot, bronzen masker. Een stevige sokkel houdt het rechtop. Het is een sculptuur van de van origine Poolse beeldhouwer Igor Mitoraj. Wat doet dit klassiek aandoende beeld te midden van de recente baksteenarchitectuur in het stadsontwerp van de beroemde stedenbouwer en architect Rob Krier? Toch blijkt het bij nadere beschouwing niet zo vreemd dat juist van deze beeldhouwer een sculptuur is geplaatst op het centrale plein in de nieuwbouw de Resident. Zowel Mitoraj als Krier grijpen terug op het verleden. Het verleden van vóór het modernisme wel te verstaan. Zij moeten niks hebben van staal, glas en een geometrische vormentaal. Hun ideale wereld ligt in vroeger tijden.

Voor Mitoraj is de cultuur en de kunst van de oude Grieken het ultieme. Opgegroeid in de buurt van Auschwitz en studerend aan de kunstacademie in Krakow trok deze beeldhouwer in 1968 naar Parijs om daar verder te studeren aan de Académie des Beaux Arts. Daarna volgde hij lessen in het Italiaanse Pietrasanta vlakbij de marmergroeven van Carrara. Sindsdien woont en werkt hij deels in Parijs, deels in Italië. Tegen alle modes en vernieuwende tendensen in maakt hij op de traditionele manier bronzen en marmeren beelden die geënt zijn op beelden uit de Griekse oudheid. Een vergelijkbaar beeld staat prominent voor het British Museum in Londen.

Desondanks tonen de sculpturen van deze internationaal opererende beeldhouwer modern. Zo is geen van zijn beelden compleet. Mitoraj presenteert ons slechts fragmenten. Dat doet hij op groot formaat. Het is alsof het fragmenten van een verloren beschaving zijn. Soms spaart hij kleine vierkante gaten uit in zijn beelden. Daarin plaatst hij vervolgens miniatuur sculptuurtjes. Regelmatig zijn de fragmenten ook ingepakt in karakteristieke bandages. Al deze ingrepen benadrukken onze eigen vergankelijkheid: het gaat telkens om gebroken idealen. Want daarin zit schoonheid volgens Mitoraj.

Interessant is dat dit beeld werd aangekocht door de partners van dit publiekprivate bouwproject: gemeente, rijk en projectontwikkelaar. Daarmee is een verschuiving ingezet van kunstprojecten die louter door de Rijksgebouwendienst en andere overheden worden ingezet en begeleid naar participatie van betalend bedrijfsleven. Dat is een ontwikkeling die daarna steeds meer wordt gestimuleerd door die overheid.

Sluiten