Gegevens kunstwerk

Titel

Palimpsest

Kunstenaar

Henri Jacobs

Jaar

2018

Materiaal

Baksteen

Locatie kunstwerk

Adres

Melis Stokelaan 1852, Den Haag

Stadsdeel

Escamp

GPS gegevens

52.040891485278, 4.2698177195129 Bekijk op plattegrond

Te vinden op route

Fietsroute Wederopbouwkunst Escamp

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Daar aan de Melis Stokelaan tussen Het Gulden Huis en de Vrederustlaan staat Het Podium: een reeks van vijf appartementengebouwen met binnentuinen aan de achterzijde. Dat je deze flats als een geheel ervaart is te danken aan de gevels. Of beter gezegd: aan de patronen van bakstenen op die gevels. Om de 270 lange gevel van het complex minder zwaar en dicht te maken gaf architectenbureau SeArch aan kunstenaar Henri Jacobs de opdracht hiervoor een kunstwerk te bedenken.

Jacobs kreeg voor het eerst bekendheid met zijn schilderijen en tekeningen in de jaren tachtig. Destijds schilderde hij vooral architectonische perspectieven en illusionistische ruimtes. Voor Het Podium beschouwde hij de gevel als een leeg vel tekenpapier. Net als in de honderden Journaal Tekeningen die hij sinds 2003 heeft gemaakt, bracht hij abstracte patronen op de gevels aan. Patronen die hij telkens lijkt uit te krassen om daarna weer opnieuw te beginnen. Naar dat systematische proces van wegkrassen en opnieuw beginnen verwijst het Griekse woord palimpsest. Net als bij een dagboek of krant is het alsof de tijd telkens de eerdere tekening of tekst overschrijft.

Geïnspireerd op de geometrische patronen van klassieke tuinen ontwikkelde Jacobs zeven metselpatronen die hij in vier kleuren baksteen liet uitvoeren. Met die patronen verwijst hij impliciet naar de tuinen van dit complex. Tegelijkertijd brengt hij de tuinen in herinnering van de historische buitenplaatsen in Den Haag.

Met dit baksteenmozaïek laat het architectenbureau dit nieuwe appartementencomplex nauw aansluiten bij de naoorlogse architectuur in Escamp. Ook tijdens de wederopbouw werden er veel kunstwerken gerealiseerd die ‘nagelvast’ met de architectuur verbonden zijn. Je zou dit werk van Jacobs een eigentijdse variant daarop kunnen noemen. Dat geldt ook voor het ‘kanten’ gaashekwerk van de vormgevers van Demakersvan dat je tussen de gebouwen door ziet.

Sluiten