Gegevens kunstwerk
Locatie kunstwerk
Adres
Dedemsvaartweg, Den Haag
Stadsdeel
Escamp
GPS gegevens
52.053559383906, 4.2572795173828 Bekijk op plattegrond
Omschrijving kunstwerk
Tekst
Aanvankelijk leek de artistieke carrière van Peter ten Hoorn niet direct in de richting van beeldhouwkunst te gaan. Hij studeerde aan de Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en was als docent verbonden aan Academie Minerva in Groningen. In zijn beginjaren manifesteerde hij zich als grafisch ontwerper. Pas later verlegde hij zijn werkterrein ook naar andere artistieke disciplines. Een aantal jaar was hij ook lid van het kunstenaarscollectief GROEP.
Ten Hoorns ‘Object’ is een typisch beeld van de jaren zeventig. De eyecatcher contrasteert met de omgeving. En dat is ook de bedoeling. Abstracte kunst uit de zeventiger jaren doet geen moeite om harmonieus op te gaan in de natuur of zich te conformeren aan de bebouwing, maar wil zich juist onderscheiden. Vanuit dit perspectief gezien is het niet verwonderlijk dat Ten Hoorn het stalen object van een monochrome rode kleurlaag heeft voorzien. De abstracte vormentaal sluit eveneens aan bij de gezichtsbepalende trends in de beeldhouwkunst van die tijd. Dat Ten Hoorn zijn beeld brandweerrood gekleurd heeft, is logisch aangezien het bedoeld was voor op het gazon bij de brandweerkazerne. Oorspronkelijk de kazerne aan de Boekweitkamp in Mariahoeve, later bij de kazerne aan de Dedemsvaart in Escamp.
Hoewel de vorm als uitgangspunt nadrukkelijk de boventoon voert, blijft er toch ruimte over voor associaties. Het beeld bestaat uit een stapeling van ringen die topzwaar lijkt en daardoor achterover helt. De onderste ringen zijn grotendeels gesloten maar naar boven toe zijn de cirkelvormen steeds verder opengesprongen. Ten Hoorn suggereert met zijn stilstaande beeld een dubbele beweging. Die beweging kan zowel een natuurlijke als een mechanische oorsprong hebben, bijvoorbeeld het openspringen van een mechanische veer of spiraal. Maar het kan ook om het ontluiken van een bloemknop of het groeiproces van een plant gaan. Daarover laat de kunstenaar de kijker in het ongewisse.