Gegevens kunstwerk

Titel

Object

Kunstenaar

Jan van IJzendoorn

Jaar

1983

Materiaal

cortenstaal

Afmetingen

h. 750 cm

Locatie kunstwerk

Adres

Madestein, Den Haag

Stadsdeel

Loosduinen

GPS gegevens

52.043854051187, 4.2354093826477 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Soms is het nodig een kunstwerk te verplaatsen. Meestal gebeurt dat vanwege infrastructurele veranderingen. De verhuizing van ‘Object’ van Jan van IJzendoorn had een andere reden. Het meer dan 7 meter hoge kunstwerk viel niet goed bij de omwonenden. Bij hoge uitzondering zocht de gemeente een nieuwe locatie. Ruim drie jaar na de onthulling verhuisde het kunstwerk in 1986 van het plantsoen aan de Puccinistraat naar zijn nieuwe locatie: Buurtpark Madestein. Daar, op het grasveld in de groene omgeving, doet de rijzige, roestige plaat het goed.

De enorme rechthoek van cortenstaal is een fractie uit het lood geplaatst, wat de schijn van onwrikbaarheid wegneemt. Vorm (rechthoek) en materiaal (staal) refereren aan de architectuur. ‘Object’ is duidelijk voortgekomen uit het gedachtegoed van de Arnhemse School. Van IJzendoorn studeerde omgevingsvormgeving aan de Arnhemse Academie voor Beeldende Kunsten. Daar propageerden docenten de integratie van kunst en architectuur. Beeldende kunst moest zichtbaar zijn en mocht niet in een museum weggestopt worden. In 2000 geeft Van IJzendoorn in een interview met De Gelderlander aan de Arnhemse ideeën nog steeds aan te hangen: ‘Het geeft voldoening als je een beeld maakt dat voor iedereen zichtbaar is en op een onverwachte plaats staat.’

Van IJzendoorns visie bleef onveranderd, maar zijn vormentaal wijzigde gaandeweg van geometrisch abstract naar curieus figuratief. De ‘Monumentale Vlam’ uit Gendt (1989) zit daar ergens tussen in. Het is een getordeerde kegel van baksteen met bovenin zes ramen; herkenbaar als vlam, maar wel gevat in een geometrische vorm. Totaal is de herkenning bij ‘De Lispeling’ in Oosterbeek (2000): een reuzenoctopus die een enorme tong omklemt. Ondanks de herkenbaarheid van de voorstelling roept de brons vragen op. Staat deze omstrengelde tong voor een beperkte vrijheid van meningsuiting of is het een symbool van liefde? Elke betekenis is legitiem, want de beelden van Van IJzendoorn zijn multi-interpretabel.

Sluiten