Gegevens kunstwerk

Titel

Muurschilderingen Pop en Locomotief

Kunstenaar

Hermanus Berserik

Jaar

1985

Materiaal

Fotoprint (oorspronkelijk muurschildering)

Locatie kunstwerk

Adres

Parallelweg, Den Haag

Stadsdeel

Centrum

GPS gegevens

52.069121672165, 4.3196836449745 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Vanuit de trein bij Hollands Spoor trekken ze altijd je aandacht: die grote pop en de stoomlocomotief met zeppelin. Ze zijn geschilderd op de kopgevels van twee langgerekte blokken kleine huisjes in lichtroze baksteen met rode pannendaken. De eerste steen voor deze zeer eenvoudige arbeidershuisjes werd al gelegd in 1874. Zo verrees bij station Hollands Spoor Het Rode Dorp.

Omdat Het Dorp volkomen verloederd raakte, werd het in de jaren tachtig grondig gerenoveerd. In die tijd kreeg de bekende Haagse schilder en graficus Hermanus Berserik de opdracht om vier muurschilderingen te maken ter verfraaiing. Berserik, Bers voor vrienden, was in de Stationsbuurt opgegroeid en putte voor de voorstellingen uit zijn eigen jeugdherinneringen. Zo schilderde hij een grote pop die een vogeltje vrijlaat met links oude en rechts nieuwe huizen, een stoomlocomotief met daarboven een zeppelin die ooit op de kleine Bers diepe indruk had gemaakt, een stopfles met drop met een slagersjongen op de fiets en een poppenkast met Jan Klaasen en Katrijn. Op elk van de kopse kanten van de twee huizenblokken één. Zoon Teun en dochter Françoise hielpen hem bij de uitvoering van dit werk op groot formaat. Toen woningbouwvereniging Staedion in 2010 besloot Het Rode Dorp opnieuw onder handen te nemen, restaureerden Berseriks kinderen twee panelen: de pop en de locomotief. Sinds 2014 hangen ze er weer.

Berserik genoot grote bekendheid buiten het museale circuit met zijn realistische taferelen en licht vervreemdend effect. Vooral particulieren kochten zijn schilderijen die getuigen van nostalgie en hang naar theater. Daarnaast maakte hij ook veel werk in opdracht (PTT, KLM, Salamanderpockets, theaterdecors en -kostuums). Een diepere betekenis had zijn kunst niet. Naar eigen zeggen zocht hij rust, evenwicht en een beetje poëzie. Die poëzie zie je ook terug in ‘De pop’ en ‘De trein’ in Het Rode Dorp. Net iets te groot om waar te zijn.

Sluiten