Gegevens kunstwerk

Titel

Monument Ypenburg

Kunstenaar

Ineke van Dijk

Jaar

2000

Materiaal

brons en natuursteen

Locatie kunstwerk

Adres

Ilsyplantsoen, Den Haag

Stadsdeel

Leidschenveen-Ypenburg

GPS gegevens

52.040569975736, 4.3541200288361 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Na zestig jaar was het dan eindelijk zover. Op 10 mei 2000 werd Monument Ypenburg onthuld om de slachtoffers te gedenken die vielen in de strijd om het vliegveld nabij Den Haag. Het monument van de Stolwijkse beeldhouwster Ineke van Dijk bestaat uit twee delen: een klein beeld waarop de gebeurtenissen van de gedenkwaardige tiende mei 1940 zijn opgetekend en een grote beeldengroep die uitdrukking geeft aan de gevoelens van destijds.

Twee bronzen panelen in een rudimentaire mensvorm vormen het kleine beeld. Op het linker paneel staat onder de kop ‘De aanval’ hoe fel de Duitsers om Ypenburg streden. Van daaruit konden ze namelijk naar Den Haag doorstoten om de Nederlandse landsleiding gevangen te nemen. Het woord ‘overvallen’ sluit deze uiteenzetting af.

Op het rechter paneel staat onder de kop ‘De tegenstand’ dat de Nederlandse eenheden erin slaagden het vliegveld in de avond van 10 mei te heroveren op de Duitsers. Hierdoor konden Koninklijke Familie en kabinet tijdig naar Engeland ontkomen. 95 Nederlandse militairen kwamen om, verscheidene gewonden overleden later. ‘Niet verslagen’ zijn de slotwoorden.

De inscriptie op de sokkel van de grote beeldengroep luidt kort maar krachtig: ‘Overvallen, niet verslagen’. Dat is dan ook wat Van Dijk met de bronzen sculptuur verbeeldt. Ondanks de abstrahering van de mensfiguren is duidelijk dat zij kameraadschappelijk de armen over elkaars schouders hebben geslagen. Samen vormen ze een front, sterk en onverzettelijk.

De kracht die het beeld uitstraalt, wordt mede veroorzaakt door de robuuste vlakken, die de indruk wekken met lange halen te zijn opgebouwd. Dat komt doordat Van Dijk de modellen voor haar bronzen van was vervaardigt. Daarmee kun je – in tegenstelling tot klei, waarmee de meeste beeldhouwers modelleren – veel langgerektere, haast lineaire vormen maken. Deze werkwijze leidt tot een uitzonderlijke vormgeving, die haar handelsmerk genoemd kan worden.

Sluiten