Gegevens kunstwerk

Titel

Monument voor hen die vielen

Kunstenaar

Arie Teeuwisse

Jaar

1961

Materiaal

Brons

Locatie kunstwerk

Adres

Keizerstraat, Den Haag

Stadsdeel

Scheveningen

GPS gegevens

52.106668869824, 4.2729548347099 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

In Den Haag zijn diverse monumenten te vinden die zijn opgericht ter nagedachtenis van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, zo ook in Scheveningen. In het centrum van het vissersdorp bevindt zich een dergelijk monument op het grasveld rond de Oude Kerk aan de Keizerstraat: ‘Voor hen die vielen 1940-1945’.

Direct na de bevrijding begon de bevolking van Scheveningen met het inzamelen van geld voor een monument ter nagedachtenis aan hun oorlogsslachtoffers. De vissers hadden het moeilijk gehad: veel schepen waren door de Duitsers geroofd en de andere mochten slechts zeer beperkt uitvaren. In 1953 zette het Schevenings ‘Comité voor de gevallen vissers in de Tweede Wereldoorlog’ vaart achter de inzameling. De Amsterdamse beeldhouwer Arie Teeuwisse kreeg de opdracht voor een plastiek. Op 28 oktober 1961 werd het monument onthuld.

Op de hardstenen sokkel met plaquette is de bronzen plastiek van Teeuwisse geplaatst. Hij heeft twee mensen in een boot weergegeven. Een zittend vrouwenfiguurtje dat de handen voor de ogen en oren heeft geslagen, terwijl het mannenfiguurtje staand en met de hand op haar schouder zijn blik richt op een veilige haven. De boot deint op de golven van de zee. Opmerkelijk is dat de golven de vorm hebben van een hand: Gods hand. Teeuwisse laat het aan de verbeelding van de toeschouwer over of de boot met mensen ten onder gaat in de golven, of wordt opgevangen in Gods geborgenheid.

Hoewel van Teeuwisse vooral zijn diersculpturen bekend zijn, heeft hij ook menselijke figuren gebeeldhouwd. Zit hij in zijn diersculpturen de werkelijkheid bijzonder dicht op de huid, in zijn figuren permitteert Teeuwisse zich meer vrijheid. Daardoor zien deze beelden er wat geabstraheerder uit. Desondanks blijft bij hem de werkelijkheid goed zichtbaar. Precies zoals hij dat geleerd had van zijn leermeester aan de Rijksakademie: de gerenommeerde beeldhouwprofessor Jan Bronner.

Sluiten