Gegevens kunstwerk

Titel

Mens en Dier

Kunstenaar

Aart van den IJssel

Jaar

1962

Materiaal

brons / steenachtig

Locatie kunstwerk

Adres

Slachthuisplein, Den Haag

Stadsdeel

Laak

GPS gegevens

52.064449039987, 4.3230466196948 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Op het terrein van het voormalig openbaar slachthuis in het Laakhavengebied ligt nu het Slachthuisplein. De indeling van het plein en de grote glazen overkapping herinneren nog aan de geschiedenis. Bovendien staat er dit bronzen beeld, waarin rund en mens door elkaar zijn verweven, van de Voorburgse kunstenaar Aart van den IJssel. Het beeld is in 1961 aangeboden aan de gemeente door personeel en gebruikers van het slachthuis ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan. Het slachthuis deed nog dienst tot 1985. Toen ging het Laakhavengebied op de schop voor grootschalige nieuwbouw.

‘Mens en dier’ dateert uit de begintijd van Van den IJssel toen hij ‘metamorfosische’ beelden maakte, zoals een paard versmolten met zijn amazone. Hij is vooral bekend om zijn metalen, insectachtige wezens, paarden en ruiters met venijnige uitsteeksels en pantsers. Ook het bevrijdingsmonument op het Burg. de Monchyplein is van hem: een metershoog hekwerk met daartegen metalen, fladderende vogels.

De kunstenaar had een onuitputtelijke fantasie. Het liefst gaf hij zijn ideeën vorm in metaal, maar eigenlijk was geen enkel materiaal te dol. Huis en atelier stonden vol bizarre bedenksels, zoals een schaakspel met in kunststof gegoten vogelresten, een bestek in de vorm van een vis of een brood met ingebakken witte rozen.

Van den IJssel werkte het grootste deel van zijn leven in Voorburg, in de jaren zestig van de 20e eeuw een (regionaal) artistiek broeinest. Er woonden veel kunstenaars waaronder Termote, Rooijackers en Snoeck en de ‘Artistieke Werkgroep De Nieuwe Ploeg’ organiseerde er tentoonstellingen met vooruitstrevende Voorburgse en niet-Voorburgse kunstenaars. Zijn fantasie en het onconventionele materiaalgebruik maakten dat Van den IJssel in die tijd een bescheiden vernieuwer was.
‘Mens en dier’ is weliswaar niet zo representatief voor die vernieuwende rol van Van den IJssel, maar het voldoet uitstekend als herinnering aan de geschiedenis van deze plek.

Sluiten