Gegevens kunstwerk

Titel

Heaven holds a sense of wonder

Kunstenaar

Famke van Wijk

Jaar

2011

Materiaal

Brons

Afmetingen

300 cm

Deelcollectie

Beeldengalerij

Locatie kunstwerk

Adres

Grote Marktstraat, Den Haag

Stadsdeel

Centrum

GPS gegevens

52.077013142631, 4.3136513769684 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Geen van de andere sokkelbeelden is zo spiritueel van aard én figuratief als dit beeld van Famke van Wijk. Toch is er geen oud religieus beeld in de Beeldengalerij terecht gekomen. Deze beeldhouwer schuwt religie echter niet. En figuratie al evenmin. Van Wijk heeft een bundel lichtstralen als basis genomen voor haar sculptuur. Boven het midden van die stralen, die het licht van Christus symboliseren, plaatste zij een kroon. Een kroon van mensen die vol eer en aanbidding wachten op de terugkomst van Christus op aarde. Deze liefdevolle, driedimensionale kroon staat in schril contrast met de tweedimensionale doornenkroon die Van Wijk als een fijne gravure op de  bovenkant van de sokkel heeft aangebracht. Zo laat de beeldhouwer tussen de stralen door zien welk antwoord Christus kreeg op zijn daad van liefde.

Tegenstellingen in materiaal, zoals de ruwe stralen en de gedetailleerde mensfiguren, zijn karakteristiek voor Van Wijks werkwijze. Dat haar thematiek meestal religieus is, heeft te maken met haar geloof. Van Wijk is lid van de Kerk van Jezus Christus en de Heiligen der Laatste Dagen, beter bekend als mormonen. ‘Ik werk vooral vanuit dromen, maar het geloof is mijn echte inspiratiebron’, vertelde zij in een interview in de Stentor (30-3-2006).

Dat Van Wijk een bijzondere positie inneemt binnen de eigentijdse Nederlandse beeldhouwkunst blijkt ook uit het juryrapport bij de Charlotte van Pallandtprijs, vernoemd naar Nederlands beroemdste beeldhouwster (1898-1997). In 2004 ontving Van Wijk deze tweejaarlijkse prijs ter stimulering van jong beeldhouwerstalent. De jury oordeelde dat ‘haar werk zich onttrekt aan stilistische, expressieve en esthetische categorieën waarmee men in deze tijd bekend en vertrouwd is. Het maakt nieuwsgierig.’

Toen het beeld in januari 2011 deel uit ging maken van het Sokkelplan, kreeg het een plaats tegenover de Nieuwe Kerk aan het Spui. Een toepasselijker plek is niet denkbaar.

Sluiten