Gegevens kunstwerk

Titel

Even boven de waterlijn

Kunstenaar

Lawrence Weiner

Jaar

1996

Materiaal

RVS en messing

Afmetingen

h. 60 cm

Locatie kunstwerk

Adres

Johanna Westerdijkplein, Den Haag

Stadsdeel

Centrum

GPS gegevens

52.0674056, 4.3240220050323 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Het werk van de internationaal bekende kunstenaar Lawrence Weiner gaat over de verbinding van tekst en beeld tot één nieuw geheel. Zijn oeuvre bestaat grotendeels uit ruimtelijke ingrepen, performances en tekstbeelden waarin alles draait om het effect van woorden en zinnen op de context waarin ze worden gepresenteerd of geprojecteerd.

Het tekstbeeld ‘EVEN BOVEN DE WATERLIJN’, dat Wiener in 1996 op de Ovaalgevel van de nieuwbouw van de Haagse Hogeschool aanbracht, vormt hierop geen uitzondering. De artistieke ingreep functioneert als beeldmerk, maar spoort tegelijkertijd de voorbijgangers aan tot associëren. De plek (het gebouw is aan drie zijden omgeven door water) is gecombineerd met de bedoeling om nieuwe ideeën of authentieke gedachten op te roepen. Ook vestigen de woorden de aandacht op de architectuur van de hogeschool. Met de tekstregel (+ -) (GIVE OR TAKE) benadrukt de kunstenaar de speelruimte, onzekere marges en grensgebieden waarmee leerlingen tijdens hun opleiding te maken krijgen.

Met zijn taalbeelden refereert Weiner dus aan de identiteit van gebouw en gebruikers. Hij vat die identiteit kernachtig samen, maar hoe kort en krachtig zijn woordbeelden ook zijn, ze bieden steeds voldoende ruimte voor eigen interpretaties.

Weiner wordt gerekend tot een van de vooraanstaande vertegenwoordigers van concept art, een stroming in de beeldende kunst die halverwege de jaren zestig in de Verenigde Staten het licht zag en ook vandaag de dag nog invloed heeft op de actuele beeldende kunst. Kunstenaars van deze stroming vonden de idee of het concept het belangrijkste aspect van hun kunst. Uitvoering was voor hen – vaak – bijzaak.

Hoe abstract de insteek van conceptuele kunst ook mag klinken, Weiner weet iedereen aan te spreken met zijn soms raadselachtige tekstbeelden. Juist door letters als beeld te presenteren en door bovendien de teksten inhoudelijk af te stemmen op de locatie, weet hij een willekeurige voorbijganger even te doen mijmeren over mogelijke betekenissen.

Sluiten