Gegevens kunstwerk

Titel

Corner stores

Kunstenaar

Milou van Ham

Jaar

2001

Materiaal

foto's

Locatie kunstwerk

Adres

Barbeeldam, Den Haag

Stadsdeel

Leidschenveen-Ypenburg

GPS gegevens

52.062094450115, 4.4115686618821 Bekijk op plattegrond

Te vinden op route

Kunst in de Vinex

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Eventjes denk je nog: winkels? Hier? Om een seconde later te beseffen dat dat niet klopt. Dat overkomt de toevallige voorbijganger in de nieuwbouwwijk Leidschenveen als hij langs de hoeken van de Libelsingel, Leliekeverstraat, Bootman- en Meivliegsingel loopt. Op de hoeken van de woningen aan deze straten heeft beeldend kunstenaar Milou van Ham verdiepte ramen aangebracht. Van die grote ramen zoals je die vroeger regelmatig in de wijk aantrof en waar een lokale groenteboer of bakker zijn waar verkocht.

Hoewel er in de winkelruiten van Van Ham van alles te zien is, stapels blikken, een koelvak vol met melk en boter, rekken met T-shirts in de uitverkoop en rijen wijnglazen, kun je er niks kopen. Geen toegangsdeur te bekennen. Bovendien staan er teksten op het glas. Sommigen daarvan lezen als gedichten, anderen zijn pure opsommingen van woorden. Zo zijn er op een ruit tientallen plantennamen aangebracht, terwijl op een ander raam de tekst ‘Heaven is a place where nothing ever happens’ (De hemel is een plek waar nooit iets gebeurt) staat vermeld.

Maken andere kunstenaars vooral gebruik van verf, steen of video, voor Van Ham zijn woorden hét materiaal. ‘Achter woorden gaat een fascinerende rijkdom van afspraken, betekenissen, interpretaties, keuzes, misverstanden, structuren en verbanden schuil’, vertelt zij. Cruciaal is de context waarin een woord functioneert.
Van Ham verzamelt al jaren woorden die ze in groepen en categorieën onderbrengt. Uit die verzameling selecteert zij de meest bij de opdracht passende categorieën en stemt hun rangschikking op de opdrachtsituatie af. Of ze vervolgens op textiel of in beton (of een materiaal daartussen) worden aangebracht, is wederom afhankelijk van de omstandigheden. Die volledige afstemming op de context maakt dat haar kunstwerken volkomen geïntegreerd zijn in hun omgeving. En daardoor worden ze als heel vanzelfsprekend ervaren.

Sluiten