Gegevens kunstwerk
Locatie kunstwerk
Adres
Koningin Marialaan, Den Haag
Stadsdeel
Haagse Hout
GPS gegevens
52.084248068637, 4.334207006221 Bekijk op plattegrond
Omschrijving kunstwerk
Tekst
Ooit stond het beeld van de internationaal bekende beeldhouwer op het gazon vóór het gebouw van TNO-ZWO. Daar weerklonk de horizontale gelaagdheid van de architectuur in die van het object. Als geen ander zocht André Volten naar aansluiting met de omgeving. Toen in juli 2018 bekend werd dat oude TNO-pand zou worden gesloopt, informeerde een bezorgde buurtbewoner (zelf beeldhouwer) bij de projectontwikkelaar naar het lot van Voltens ‘Constructie’. Hij mocht het beeld direct overnemen, luidde het antwoord. Uiteindelijk heeft de gemeente Den Haag het werk toegevoegd aan haar collectie buitenkunst. In oktober 2018 verhuisde het werk tijdelijk naar de gemeentelijke opslag. De sculptuur heeft in mei 2019 een nieuwe plaats gekregen in de middenberm van de Koningin Marialaan.
Na de oorlog waren architectuur en beeldhouwkunst uit elkaar gedreven. ‘Een onbevredigende situatie’ vonden Volten en andere gelijkgezinde beeldhouwers. Zij richtten ‘Liga Nieuwe Beelden’ (1955-1968) op. Hun ideaal: een hernieuwde integratie ofwel synthese van kunst en architectuur om zo een positieve bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het maatschappelijk leven.
Inspiratie voor zijn ideeën en beeldtaal putte Volten uit het Russische constructivisme van begin 20e eeuw en de iets latere, typisch Nederlandse Stijlbeweging. Geconstrueerd uit stalen balken en met een sterk vlak accent herinnert Voltens beeld uit 1964 aan beide kunststromingen. Twee parallelle lagen van drie lange balken liggen op twee staanders. De horizontale aard van het beeld wordt verlevendigd door een opening en enkele verticale delen. Hier gebruikte Volten dichtgelaste I-balken. De gesloten volumes leveren in vergelijking met de H- en U-balken, die Volten destijds ook veel gebruikte, een rustiger beeld op.
Met de H- en U-profielen maakte hij eind jaren vijftig zijn abstract geometrische constructies. In de jaren zeventig deden roestvrijstalen buizen, schijven en bollen hun intrede in Voltens oeuvre. Vormen veranderden, maar de integratiegedachte en het principe van de abstract geometrische kunst bleven overeind. Volten realiseerde veel grote opdrachten. Begin 2002 begon hij aan een beeld voor prins Willem-Alexander en Máxima, ter gelegenheid van hun huwelijk. Helaas kon hij het niet voltooien. Volten overleed in september van dat jaar.