Buiten Beeld

Status

Permanent

Categorie

Gestolen

Sinds

01-11-2018

Toelichting

Eind 2018 verdwenen kort achter elkaar twee van de drie ‘afvalbakken’ van Yumiko Yoneda uit het Zuiderpark. Deze Japanse kunstenaar woont en werkt als sinds het begin van die jaren negentig in Den Haag. Met deze bijzondere prullenbakken van brons zet zij de toeschouwer steevast op het verkeerde been. Omdat er geen restanten in de directe omgeving zijn aangetroffen lijkt er geen sprake van vernieling, maar van diefstal. Waarschijnlijk waren de dieven uit op het brons. Om te voorkomen dat ook het derde en laatste werk uit deze serie zou worden geroofd, is dat beeld uit voorzorg uit het park weggehaald. Het staat sindsdien veilig in de opslag in afwachting van een mogelijke nieuwe locatie.

Gegevens kunstwerk

Titel

Afvalbakken

Kunstenaar

Yumiko Yoneda

Jaar

2000

Materiaal

brons

Afmetingen

70 cm

Deelcollectie

Intro Zuiderpark

Locatie kunstwerk

Adres

De Villierskopje, Den Haag

Stadsdeel

Escamp

GPS gegevens

52.0594213286583, 4.28080489704189 Bekijk op plattegrond

Omschrijving kunstwerk

Tekst

Een beertje van beton, een ‘afvalbak’ van brons in een park, of een dorische zuil van piepschuim tussen de betonnen steunpilaren van een expositieruimte. Yumiko Yoneda gebruikt materialen en vormen, waarmee ze de betekenis van het object wezenlijk verandert. Daarmee zorgt de Japanse beeldhouwer, die in Nederland woont en werkt, voor verrukkelijke verrassingen. Want je kijkt vreemd op als de afvalbak waar je je papiertje in wilt gooien, helemaal geen bak is en bovendien is uitgevoerd in brons. Maar je vergeeft het de kunstenaar, die met zulke spitsvondige ideeën komt, direct.
Toch wil Yoneda met haar kunst meer dan alleen een geestige vondst laten zien. Door dingen om te draaien en de tegenstelling te zoeken, toont ze aan dat niets is wat het lijkt. Yoneda’s kunst laat de beschouwer even wankelen om na het hervonden evenwicht steviger te staan. De ‘Afvalbakken’ uit 2000 in het Zuiderpark doen je beseffen dat geconcentreerd observeren essentieel is voor een goed begrip van de werkelijkheid.
Bij Yoneda lopen de materialen uiteen, verschuiven accenten en veranderen vormen. In essentie draait het in haar kunst om tegenstellingen. Zo maakt ze totaal abstracte beelden, waarin figuratie en abstractie om de aandacht vechten. Dit gebeurt bijvoorbeeld in haar serie gevoelsportretten uit 2003. De ‘portretten’ hangen als niet te duiden witte, ingedeukte bollen aan de muur. Tot het licht op een bepaalde manier langs de subtiele holtes in het object strijkt en de bol verandert in een herkenbaar gezicht. Yoneda’s houten beelden uit begin jaren negentig vertegenwoordigen het contrast tussen natuur en cultuur, als een soort onlosmakelijke Yin en Yang. Tot slot is er de tegenstelling tussen het object en het materiaal, zoals bij de afvalbak van brons of zoals bij haar beertje uit 2005, dat zich in de beton niet meer zo lekker laat knuffelen.

Sluiten